CT kan ikke vise MS? - Multippel sklerose-forum - Symptomer ved MS

MS-portalen - stedet for deg med MS.

CT kan ikke vise MS?

01 - 12.01.2010, 14:52

Jeg er under utredning, har vært dårlig ei stund og sykemeldt siden midten av oktober.
De symptomene som plager meg mest i hverdagen er svimmelhet, ryggvondt, ilinger i armer og ben, hukommelse- og konsentrasjonsvansker, mister ting lett, får ikke til å ta i tunge tak etc.
Per dags dato tror legen at jeg har virus på balansenerven, i kombinasjon med stress (har 4 unger).
Jeg føler på meg at dette ikke stemmer helt, tror ikke det er vanlig stress...
Og den svimmelheten varer og varer.

Dermed ble jeg sendt til CT, og der var det heldigvis ingen avvik å se.
Derfor lurer jeg på:
er det slik at CT ikke kan finne MS-tegn i hjernen, eller er det slik at man anbefaler MR framfor CT pga de strålingene som man blir utsatt for ved CT?

Jeg skal til legen i morgen, og har litt problemer med å si høyt at jeg har mistanke om MS....
Hvorfor?
Fordi jeg er redd for å virke som en hypokonder hvis jeg ikke har MS.
Og for at det skal være sant at jeg har MS.

Hvordan gikk dere fram selv forresten? Var det du selv som hadde mistanke om MS, eller var det legen som fant ut av det?

Mamma4

02 - 12.01.2010, 15:27

Hei mamma4, jeg for min del har hatt ledd-og muskerlsmerter i mange år. Jan 08 fikk jeg hjerneinfarkt, 2 mnd senere falt jeg fremover på trynet hver gang jeg bøyde meg så jeg trodde jeg hadde fått flere hjerneinfarkt. Men legen mistenkte ms, så jeg ble sendt til nevrolog. De kan ikke se ms på CT, Det må spinalpunksjon og mr til. Jeg syns du skal gå til legen igjen og si at du ikke er bra og vil undersøkes mer f.eks. hos spesialist. Det er ikke nok å TRO at det er virus på balansnerven.

solhaug

03 - 12.01.2010, 17:35

Hei på deg Mamma4:-)
Og velkommen hit til portalen. Fint du fant veien innom:-))
Jeg holder med Evy som sier at du må be om videre utredning hos nevrolog med MR av hjernen og LP(ryggmargsprøve)
Det er uansett bedre å vite hva det er, enn å gå rundt og lure. Og du skal vite at ms ikke er verdens undergang :-) Jo fortere det stilles en diagnose, jo raskere kan du sette igang med evnt bremsemedisin.

Jeg gikk også til legen å fortalte at jeg trodde jeg hadde ms. Hadde lest mye om det og syntes utrolig mye stemte.
Og vet du hva den idio... svarte? Jo at han for det første ikke trodde det var ms, og at det i tilfelle kunne være like greit og ikke vite!!!! Han foreslo også at det kanskje var en psykolog jeg trengte.
Jeg kan love deg at jeg skiftet lege ganske fort!!
Men jeg fikk da omsider time til nevrolog.

Så stå på ditt du, og bare la legen tro du er hypokonder. Jeg trodde forresten ikke det var så mange symtomer når man har virus på balansenerven.

Håper du får ordnet opp i dette i morgen. Og veldig fint om du kan dele med deg om hvordan det går:-)
Lykke til:
Klem fra Hild ",)

Hillevie

04 - 12.01.2010, 21:31

Hei hei!!! =)
Det er mykje bedre å få greie på kva det er!!! =)
Ein blir sliten av å gå rundt å tenkje på det au!!! ;)
Eg tok MR fyrste gong i 2003. Hadde då ( og no) veldig mykje hovudpine. Då fann dei nokre "kvite flekkar" så dei sa at det kunne hende det var MS. Men sidan eg ikkje hadde fleire symptom, slo dei det i frå seg. Og eg gløymde det sjølv. Men så i oktober 09 byrja eg å få nummenhet/prikking i høgre handa mi. I slutten av november var eg på nevrologiske og tok ryggmargsprøve. Så fekk eg ny time te MR i desember. Snakka med ms sjukepleiar med ein gong etter MR`n. Og då fekk eg diagnosen ms. Ho spurte meg om eg hadde kjendt noko til andre symptom iløpet av åra. No når eg tenkjer tilbake, så har eg vore ekstremt trøytt. Men eg har 2 barn, så eg trudde det var heilt normalt. Og hovudpina har eg hatt, og synet mitt har byrja å bli dårligare. Sø ho trudde at eg kanskje ha hatt det i 6-7 år!!! Har ikkje byrja på medisin enda. Men skal snart til trur eg!!! =)=)
Masse lykke til, og håpar du held oss oppdatert her!!! =)=)

musepig

05 - 12.01.2010, 22:47

Tusen takk for tilbakemeldinger.
Jeg skal manne meg opp til å nevne MS til min fastlege imorgen, og så får vi se hva det blir utover det.

Er litt for emosjonell til å skrive så mye mer akkurat nå, men jeg skal gi litt oppdateringer til dere underveis.

Klemmer fra meg.

Mamma4

06 - 13.01.2010, 17:32

Solhaug: takk for at du vil dele din historie.
Trist å lese at du har slitt med dette i så mange år uten å få riktig type hjelp, men godt at du tilslutt fikk det.

Hillevie: Det legebyttet ditt har jeg full forståelse for, enn å bli møtt med slik arroganse! Fysj!
Jeg har heldigvis en fastlege er en veldig likanes person, men jeg var likevel litt redd for å virke hypokonder-aktig om du forstår...

Musepig: Så bra at din MS sykdom ble oppdaget tilslutt, rart igrunn at de ikke fulgte deg videre opp mtp de hvite flekkene på MR de fant første gangen.
Kjenner meg igjen i det å være sliten småbarnsmamma ;) Lykke til med oppstart av medisiner, håper de har god virkning på deg.

Gikk greit å få fram min indre uro ang. mistanke om MS. Legen hadde ingen forutsetninger til å tro at det er årsaken til mine symptomer, hun holder nok ennå med på at det er noe med balansen og stress som er hovedårsaken. Men hun har henvist meg til nevrolog, ingen problem det.
Og så sa hun at hun tvilte også fordi da hadde de sett det på CT. Jeg nevnte til henne at jeg har fått inntrykk at det kun vises på MR, men ifølge henne kunne man altså se tegn på CT, spesielt om man har hatt MS ei stund...?
Jeg kan ikke så mye om dette her, så jeg tok ikke den diskusjonen ;o)

Veien videre nå er altså time hos nevrolog, og imens jeg venter på å få komme på lista hans så blir det litt trening hos fysioterapeut for ryggen sin del.

Kan gi tilbakemelding etter nevrologtimen :)

Mamma4

07 - 13.01.2010, 18:27

Hei Mamma4.
Nevrologen min sa at de ikke kunne se det på ct, så da tror jeg mer på det enn en fastlege. De har tross alt ikke greie på alt heller. Det er fint at du skal til nevrolog, så da får du heller spørre han/hun om de kan se ms på ct. Lykke til.

solhaug

08 - 13.01.2010, 22:14

Hei Mamma4.
Så bra at du nå etterhvert får time til nevrolog. Du må nok regne med ar det tar litt tid, men i mellomtiden så kan du jo holde kontakten litt her inne på portalen. :-)

Lykke til videre.
Klem fra Hild ",)

Hillevie

Besøksteller

Registrerte medlemmer: 783

Påloggede brukere nå: 19

Foruminnlegg: 2276

Pålogging til møtested

Verktøy

Månedlig avstemning

Hvilken kilde er viktigst for deg for å få informasjon om MS?

» Vis resultater