D-vitamin - Multippel sklerose-forum - Kost og MS

MS-portalen - stedet for deg med MS.

D-vitamin

01 - 26.11.2009, 21:22

Hei.
Har dere fått med dere at det nå forskes på muligheten om at mangel på D-vit kan være mulig årsak til MS?
Sto ett lite stykke om det i Tønsbergs blad i dag. Det er en norsk forsker som har fått 50 000kr i stipend for å studere hvilken betydning vitamin D har på forandringer i hjernen som kan knyttes til sykdommen.
Det er skrevet en del om dette på den svenske portalen. Der står det også om en større amerikansk undersøkelse.
Det kan også tyde på at de som er født i mai har større risiko for å få ms, pga at svangerskapet stort sett var i mørketiden.
Er det mange av dere som er født i mai?
Jeg er født 15mai... Hadde vært morsomt å se om det er noe hold i den påstanden :-)

Klem Hillevie ",)

Hillevie

02 - 28.11.2009, 08:30

Det er det nok ikke, Hillevie, for jeg er født i oktober.

solhaug

03 - 28.11.2009, 10:00

Hi hi :-) hadde jo vært rart om alle ms-ere var født i mai, men kanskje det er en overvekt??
Må også fortelle at jeg har gått til innkjøp av D-vit. Det sterkeste jeg fikk tak i var 400IE (10ug)her i Norge. Er det noen som har fått tak i sterkere??
Det er anbefalt i forbindelse med ms å ta 4000-5000IE. (noen mener enda høyere)
Fikk tips på den svenske portalen at jeg kunne gå inn på naturligt.se og bestille D-vit, der har de bokser med 90tabl a`2000IE. Så jeg var inne på nettet i går å bestilte 3bokser. Var først i kontakt med dem på e-post, for jeg ble litt i tvil om det ville bli problemer ang moms og toll, men det skulle visst gå greit.
Ikke ble det særlig dyrt heller, ble 375kr totalt. (den norske krona er sterk, så det lønner seg å handle i sverige)

Klem Hillevie ",)

Hillevie

04 - 28.11.2009, 23:29

Hei Hillevie:-)
Vet at det er andre som som har kjøpt d-vitaminer på nett, men blitt plaget med moms og avgifter. Husker ikke helt hva det dreide seg om, men i hvertfall synes denne personen at det ble for drøyt/dyrt å skulle bestille slik. Gikk greit til å begynne med, men så skjedde det noe underveis.. Beklager at jeg ikke husker hendelsesforløpet, ble bare masse uklare saker her;-)...ville bare si i fra i tilfelle det skulle dukke opp hindringer underveis:-)

Caranda

05 - 29.11.2009, 09:31

Født i desember her.

Tar to D-vitamintabl. fra Nycomed for dagen.

tussalus

06 - 29.11.2009, 13:17

Her er moms og det hele inkl i summen, betalte med visa. :-) Blir spennende når de kommer. Det er mye annet av vit/mineraler også i denne nettbutikken, som kan være verdt å se nærmere på.

Tussalus, hvor sterke er D-vit du tar?

Hillevie ",)

Hillevie

07 - 03.12.2009, 18:01

Hei igjen.
I dag kom det 3bokser med D-vit dumpende ned i postkassa:-)
Skal bli spennende å prøve. Skal ta 2stk pr dag, 4000IE.
Dette var en veldig grei og lettvint måte å bestille på.
Hillevie ",)

Hillevie

08 - 04.12.2009, 10:27

Hvor mye koster de og fra hvilket firma?

solhaug

Besøksteller

Registrerte medlemmer: 783

Påloggede brukere nå: 14

Foruminnlegg: 2276

Pålogging til møtested

Verktøy

Månedlig avstemning

Hvilken kilde er viktigst for deg for å få informasjon om MS?

» Vis resultater