Fatique. - Multippel sklerose-forum - Alt eller ingenting

MS-portalen - stedet for deg med MS.

Fatique.

01 - 01.03.2010, 09:33

Hvordan reagerer dere på fatique? Jeg er usikker på om jeg har det. Kroppen min er ikke sliten eller noe, men når jeg setter meg foran tv-en går det ikke lenge før jeg henger med hodet. Det samme skjer når vi kjører bil (ikke når jeg kjører, da). Skulle vært fint om dere kunne opplyse meg om dette.

solhaug

02 - 01.03.2010, 20:03

Jeg plages mye med fatigue.... Konstant trøtt å sliten, jeg sovner også fort når jeg kjører bil. Blir veldig trøtt når det er jeg som kjører også :( Da er det bare å kjapt finne en stoppeplass å bytte plass me samboeren min.
Har også vansker med at hjernen ’’kortslutter’’ hvis det bli for mye som skjer rundt meg... Alt blir bare en eneste stor røre... Det er vanskelig å ha fatigue, for det vises ikke på utsiden. HAr fått hørt at jeg ser sliten ut da, men det de aner jo ikke halvparten av det som foregår i hodet mitt.

m88

03 - 02.03.2010, 12:57

Jeg er veldig plaget av fatigue. Trøttheten kommer plutselig, det kortslutter helt.Alt er et ork. Tanken på å gjøre noe som helst er slitsomt. Har bare lyst til å legge meg ned og lukke øynene. Tror det er derfor jeg defokuserer blikket hele tiden. Er for anstrengende å fokusere og konsentrere meg. Slik opplever jeg fatiguen. Jeg vil bare lukke øynene.

Solanne

04 - 02.03.2010, 20:39

Hei!

Jeg er veldig plaget med utmattelse. Har ikke krefter lenger.. Kroppen vil liksom ikke holde seg oppe, og jeg tør ikke å bevege meg uten å støtte meg rundt omkring. Jeg tror dette har sammenheng med depresjon og angst som har plaget meg de siste årene. Etter en skilsmisse gikk det nedover.. - og jeg trodde ikke det var mulig å bli slik jeg er nå! Det hjelper ikke på å oppleve at leger bare glemmer en! :-((
Har lyst til å kutte ut nevrologen på sykehuset, men vet ikke om det er mulig å skifte nevrolog.. Er det noen av dere som har prøvd det? Noen som har noen råd når det gjelder utmattelse og kraftløshet?

Klem fra Shiraz :-))

Shiraz

05 - 03.03.2010, 08:22

Det må da være mulig å bytte nevrolog? Skulle tro det virker på samme måten som å bytte fastlege. "Min" nevrolog sluttet plutselig i fjor høst og jeg måtte få ny nevrolog som jeg liker mye bedre. Jeg har også angst og merker at jeg blir dårligere i beina og balansen når jeg er nervøs. Søndag fikk jeg et lett angstanfall som jeg merket på balansen. Jeg tok en sobril og ble enda verre i beina. Så heretter må jeg være forsiktig.

solhaug

06 - 03.03.2010, 15:08

Mitt råd ndg utmattelse og kraftløshet er å energiøkonomisere; ikke gjør mer enn du orker og unngå å bli sliten. Men trening er viktig og hvis du opplever å bli bedre av trening mener jeg man bør trene selv om man egentlig ikke orker. Tung styrketrening som styrker myelinet i hjernen og kondisjonstrening for å øke oksygenopptaket samt balanseøvelser og tøyning har vært min medisin. Men dog bare to dager i uken. Ellers rolige spaserturer.

Solanne

07 - 03.03.2010, 22:17

God kveld! :-))

Jeg tør heller ikke å ta medisin for nerver, har merket akkurat det du har, Solhaug, blir verre i bena. Det lille som er av krefter, blir liksom borte.. Skummelt :-((

Ble anbefalt av nevrologen å ta Baklofen for spente muskler. Riktignok virket det avslappende på musklene, men det virker jo på HELE kroppen! Det ble et problem for urinblæren også så det kuttet jeg helt ut!! Nevrologen mente jeg kunne ta opptil 10 tabletter (10mg tabl.) om kvelden. Jeg var oppe i 4 stk., men med de problemene det førte med seg, rører jeg ikke dette preparatet igjen! :-(

Trening er bra!! :-)) Fastlegen min mener at jeg skal sykle 30-40 min. daglig på ergometersykkelen. Jeg spurte om jeg kunne dele det opp i 10 min. perioder, det var enda bedre mente han. Det er bare det at jeg sjelden klarer så mye.. Etter å ha tråkket i 10 min., legger jeg meg ned på gulvet og strekker ut. Det tar tid, må nesten hvile i 1 time etter en slik økt.
Jeg var hos fysioterapeut i dag, hun mener at det ikke er bra å presse seg for hardt. Hun mener at dersom jeg ikke orker, er det nok hvile jeg trenger.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro, men fortsetter "å tråkke" en gang i blant. :-)) Har vært medlem på SATS, men det blir for vanskelig å komme seg dit. En ting er bilen, det går bra, men det var det å holde seg på bena når man kommer frem da.. Derfor står bilen stille i måneder av gangen. Inntil for 11 måneder siden kjørte jeg daglig 10 mil tur/retur jobb. Snakk om omveltning!! Alt ble egentlig bare verre da jeg ble sykmeldt! Før MÅTTE jeg ut, og det gikk jo på et vis..

Hvordan gjør dere det med trening? Trener du selv om du ikke orker, Solanne?
P.g.a. "bare nerver", er musklene mine i bena, stive. Og jeg har også konstant dårlig balanse. Jeg har ikke gitt opp ennå... Men, det er en uholdbar situasjon...

Tusen takk for råd og tips! Jeg setter veldig stor pris på det! :-))

Klem :-)

Shiraz

08 - 04.03.2010, 10:01

Det virker som vi har samme symptomer, men du er mye verre enn meg. Fysioterapeuten min sa at jeg skulle tenke "en-to, en-to" når jeg går og er ustø i balansen. Et godt forslag, for det hjelper. Blir så stø som det går an med en gang. Når jeg går på tredemølla prøver jeg å gå uten å holde i meg, noen ganger går det, som regel går det ikke. Prøver å gå minst 15 min. tre ganger i uka. Noen ganger klarer jeg å gå en halv time. Jeg tenker på det med syklinga di, hver dag er vel ikke bra, men annen hver dag da? Man må bare tenke alternativer. Det er tross alt du som bestemmer, det gjelder bare å ikke gi opp. Sobril har jeg tatt mange ganger før uten å reagere på denne måten, så det skremmer meg. Men alternativet er å gråte og gråte hver gang og det orker jeg i hvertfall ikke. Da får jeg heller ta en tablett og gå og legge meg. Denne gangen skulle vi til sønnen vår så da var det bare å prøve å holde seg på beina.
Nå virker jeg belærende, det får bare stå til....Du har sikkert prøvd alt dette.....

solhaug

Besøksteller

Registrerte medlemmer: 783

Påloggede brukere nå: 15

Foruminnlegg: 2276

Pålogging til møtested

Verktøy

Månedlig avstemning

Hvilken kilde er viktigst for deg for å få informasjon om MS?

» Vis resultater