Ingefær - Multippel sklerose-forum - Kost og MS

MS-portalen - stedet for deg med MS.

Ingefær

01 - 01.01.2010, 12:55

Hei på dere:-)
Tenkte jeg skulle dele et tips om bruk av ingefær som står på den svenske portalen.
<kjøp en ingefær, kok opp vann, riv ingefæren i vannet og la dette trekke minst 15min. Sil bort ingefæren og drikk vannet som te>

Litt info om ingefær: Rik på antioxidanter, betennelseshemmende, hjelper mot stivhet i ledd,
hjelper mot forkjølelsessymtomer, stress, kvalme,
øker blodsirkulasjonen, øker forbrenningen,
bra for fordøyelsen, renser ut avfallsstoffer og motvirker forstoppelse.

Det sto ikke noe om hvor mye te det anbefales å drikke pr dag, men jeg skal prøve meg med 2kopper dagen. Blir spennende om det hjelper.
Kanskje lurt å bruke mere ingefær i matlaging også, det er jeg ikke så flink til, bruker det mest i wokretter.
Men er det noen av dere som har tips, så kom med det :-))

Ønsker dere en flott 1nyttårsdag..
Klem Hild ",)

Hillevie

02 - 02.01.2010, 07:39

Hei Hild. Dette med ingefær har jeg hørt om før....det er et gammelt kjerringråd....jeg har prøvd det før i min ungdom. Hvorfor jeg ikke fortsatte med det vet jeg ikke. Kanskje jeg prøver igjen? Jeg er heller ikke flink til å bruke ingefær. Det er faktisk så lenge siden at jeg har glemt krydderet!!

Nå våkner snart barnebarnet vårt, så jeg får vel tenke på mat og sånt.

Klem, Evy

solhaug

03 - 02.01.2010, 12:55

Hei på dere:)
tusen takk for tipset Hillevie:)det er kjempe fint du deler dette med oss:))
dette skal jeg også prøve!
tror på att det er mye innen kjerringråd som kan hjelpe! for hva gjorde dem i gamle dager da det ikke fantes så mye medisiner å få tak i, da brukte dem sikkert mer av denslags?
klem

M.B

04 - 02.01.2010, 22:22

Hei på dere!

Først vil jeg ønske dere alle et riktig godt nytt år! Jeg er en av dem som ikke har vært innom portalen i det hele tatt i jula.. hm.. Har vært opptatt med så mye annet synes jeg, men kanskje mest å prøve å holde seg på bena.. :-( dette er noe dritt! Unnskyld meg, men jeg er så "fed up"! Sikkert ikke alene om det..

Takk for tipset om ingefær! Jeg har hørt om det tidligere, men har ikke tenkt mer på det. Derfor var det greit å bli minnet på det. Skal prøve det der jeg også. Gamle kjerringråd er ikke å forakte! Kan ikke skade å prøve ingefær.
Jeg har kjøpt en "spikermatte" som jeg ikke har fått prøvd ennå. Har noen av dere prøvd det? Hjelper det litt mot smerter? Ikke lenge siden jeg kunne si at nei, jeg har ikke smerter, bare en utrolig utmattelse og ubalanse. Den
siste tiden har jeg hatt problemer med
å komme meg ut av sengen på
morgenen. Føles som om alle muskler er overarbeidet - og det er helt umulig!
Jeg gjør veldig lite for tiden, ikke lett
når man må støtte seg overalt og nesten ikke klarer å holde seg på bena. Jeg har vært på "Lightning process" kurs, og prøver å kjøre prosessen ofte, men nå i jula har det blitt for lite. Huff, ikke bra!

Er det flere av dere som kommer til å reise til utlandet for å sjekke om dere har trange vener? Jeg snakket med ms-sykepleier like før jul og hun tvilte på at vi får sjekket det her til lands.. Helt utrolig! Ikke en godkjent ms behandling i Norge. De har vel ikke begynt å forske på det engang her! Nei, helseNorge!!

Dette ble sikkert mye rar skriving, skriver på iPhone og ser bare deler av det jeg har skrevet.

Klem fra Shiraz

Shiraz

05 - 05.01.2010, 20:14

Hei på dere:-)
I dag har jeg kokt meg te på ingefær. Vet ikke om jeg lagde den litt for sterk, ihvertfall reiv det godt i halsen.. Jeg tok halvparten av en ganske stor rot, og ca1liter vann. Tror dere det ble i sterkeste laget eller??
Satte resten i kjøleskapet og tenkte jeg skulle varme opp i microen etterhvert som jeg skal drikke.
Skal ta en kopp til nå i kveld.
Om noen har noen formening om styrkegraden så fint om dere sier ifra:-)))

Klem Hild ",)

Hillevie

06 - 06.01.2010, 11:43

å, takk for påminnelsen. Ha litt citron i teen også :).

tussalus

07 - 06.01.2010, 12:12

Jeg tror nok du blandet deg litt sterk te, Hild. Ha i litt mer vann før du drikker den og eventuelt sitron. Jeg mener jeg har en slags "kokebok" der det står om sånt, skal se om jeg finner den igjen.

solhaug

08 - 06.01.2010, 14:49

Hei Evy.
Så fint om du kan finne "kokeboka" di, så du kan komme med oppskrift på styrkedrikken :-))
Jeg må nok tynne den ut litt så jeg ikke blir ingefærforgiftet hi hi...Vet ikke om det kan være farlig å ta for mye heller.
Sikkert lurt med sitron i, jeg tok bare litt sukker, men bedre å kutte det og heller ta bare sitron. Må jo holde ett lite øye med vekta også ",)
Klem Hild.

Hillevie

Besøksteller

Registrerte medlemmer: 783

Påloggede brukere nå: 13

Foruminnlegg: 2276

Pålogging til møtested

Verktøy

Månedlig avstemning

Hvilken kilde er viktigst for deg for å få informasjon om MS?

» Vis resultater