Kosthold - Multippel sklerose-forum - Kost og MS

MS-portalen - stedet for deg med MS.

Kosthold

01 - 24.06.2005, 10:40

Hei, jeg lurer på om noen av dere har lært noe om det er spesiell mat som er lurt å spise når man har MS. jeg vet at det har vært forsket litt på det, og at det sies å være lurt å spise tran e.l. Er det noen av dere som vet noe? Og hva med alkohol- er det skadelig???

burgern

02 - 27.06.2005, 20:10

Forskning har vist at det kan være en fordel å unngå hvete, melk og rødt kjøtt. Spise mye omega og generelt holde seg til planteoljer. Leger og kostholdseksperter vil ikke si at de vet noe sikkert om dette, men at det kan være en fordel å holde seg til fisk og lysere kjøtt. Jeg er ikke fanatiker, spiser gjerne en is i ny og ne. Spiser mest fisk og lysere kjøtt når en kan velge og drikker gjerne et glass med biola.

Når det gjelder alkoholtror jeg en får prøve seg frem. Jeg for min del er veldig glad i rødvin og nyter et glass til god mat, men ser at jeg må være forsiktig (det virker fort).

Kjekt å se at det ENDELIG er litt bevegelse her på disse sidene.

tussi

03 - 12.07.2005, 21:11

Hei!
Synes det er veldig interessant med forskning på kosthold og helse. Jeg vet at det gjøres en forskning nå med MS og Omega3.Pasientene som er med i undersøkelsen får 5gram Omega3 pr dag (morgen). Selv gidder jeg ikke å vente til resultatet av denne forskningen foreligger, har ikke en dag å misse! Derfor tar jeg selv 5 kapsler a 1 g Omega3 pr dag. Spennende å se om det kan virke positivt (jeg har bare holdt på ca 1 mnd ennå). Iallfall så har jeg fått penere hud - får ta med alt det positive vi kan.
Ellers så skygger jeg unna det meste av kjøtt, litt kylling el kalkun av og til, og ellers bare fisk el vegetar-produkt. Prøver å holde meg unna hvetemel, hvis jeg må bruke fint mel til matlaging bruker jeg siktet spelt. Prøver også å kutte ned på vanlig hvitt sukker (og det er jo sundt for alle!!), søter med honning el fruktose isteden. Men for all del; sommerens soft-is ofrer jeg ikke. Det er jo viktig å være lykkelig!!
ønsker dere en flott sommer: Betty-Spaghetti

betty-spaghetti

04 - 07.02.2007, 18:42

Hei

Hva er begrunnelsen for at man ikke skal spise hvete?

Yatzy

Yatzy

05 - 27.09.2007, 00:40

Tran , Eye Q , Multivitamin/mineral ,C-vitamin (minst 1 gr. pr. dag) mm har jeg god erfaring med .
Og tungmetaller (f.eks. amalgam) er lurt å fjerne samt å ta Sun Clorella over lengre tid for å få restene ut av kroppen .
Når det gjelder kost : Ikke noe sukker , røyk , alkehol , gluten , melkeprodukter og lite kjøtt .
Masse frukt og grønnsaker , fisk osv og ikke noe ferdigmat . Lag maten fra bunnen av for å unngå alle E stoffene .
Så kan jeg anbefale en bok som heter : PH mirakelet av dr. young.
Men den er dårlig oversatt , så leser du engelsk er den bedre på orginalspråket.

osloabc

06 - 05.10.2007, 14:56

Det er var hard kost!
Ikke noe som tilsier at man må ofre alt man spiser bare fordi man har ms. For ikke å snakke om all tiden man bruker på å lage all mat selv.
Ikke noe for meg å prøve. Kjenner alt sulten melde seg bare med tanken.
All ære til deg om du kan følge et slikt kosthold!!
blir du bedre av det??

alexander den store

07 - 16.10.2007, 00:16

Jeg røyker og vet jeg bør slutte, noen her med ms som røyker? Eller for å si det slik: Blir dårligere av å røyke? Eller merket bedring av å slutte. Har planer om å slutte bare ikke nå... men snart (hvor mange ganger har jeg ikke sagt det tror dere)

jente 35

08 - 20.10.2007, 20:03

msforumet.com/...

sigrid64

Besøksteller

Registrerte medlemmer: 783

Påloggede brukere nå: 18

Foruminnlegg: 2276

Pålogging til møtested

Verktøy

Månedlig avstemning

Hvilken kilde er viktigst for deg for å få informasjon om MS?

» Vis resultater