Kramper - Multippel sklerose-forum - Symptomer ved MS

MS-portalen - stedet for deg med MS.

Kramper

01 - 27.02.2010, 06:47

Hei

Jeg har kramper i leggene om natta. Leggmusklene blir da veldig vonde og det er vondt å gå. Brøver å strekke musklene så godt jeg kan. Tar 0,5mg Rivotril mot kramper, kansje jeg bør øke dosen?
Tar noen større doser Rivotril en 0,5mg.
:) attiir

attiir

02 - 27.02.2010, 08:56

Hei attiir, kramper i legga om natta har jeg også. Men det går over hvis jeg enten slapper av i beina og tuller dyna godt rundt beina, eller står opp og strekker muskelen. Det er vondt!!!
Jeg tar ikke noe mot det....Hva er Rivotril? Smertestillende eller muskelavslappende?

solhaug

03 - 27.02.2010, 10:43

Jeg tror det er muskel avslappende. Skal spørre legen.
Se hva det står i felleskatalogen. det var ikke så lett å førstå.

attiir

04 - 01.03.2010, 09:24

Nei felleskatalogen var ikke lett å forstå. Men det sto jo noe om spasmer. Om det er det jeg har om natta vet jeg ikke, kramper eller spasmer, vondt er det i hvertfall når det står på.

solhaug

05 - 01.03.2010, 21:19

Kramper og spasmer er vel samme sak(sammentrekninger) Så da er det vel muskelavslappende tabletter du tar Attir??
Det eneste muskelavslappende jeg har tatt er Baklofen, men de sluttet jeg fort med, for jeg ble rett og slett for slapp i musklaturen. Men vet noen som tar dem i lav dose bare om kvelden for å unngå kramper om natta.
Kanskje du skal høre med legen om han heller anbefaler deg det.
Hillevie ",)

Hillevie

06 - 02.03.2010, 20:57

Hei!

Jeg har brukt Rivotril i mange år, uten at jeg kan si akkurat hva tablettene gjør :-) Jeg har tatt det for å få slappet av, som regel om kvelden (som sovemedisin). Har aldri tatt mer enn 0.5mg.
Jeg tror ikke Rivotril er direkte muskelavslappende, heller beroligende. Mener det var det legen sa for mange år siden. Det var visst noe som mange med epilepsi brukte. Har fått Baklofen som muskelavslappende, men selv om jeg virkelig hadde trengt å slappe av i muskulaturen, har jeg kuttet ut Baklofen helt! Det virker bra for noe og helt galt for andre ting!

Klem :-))

Shiraz

07 - 18.04.2010, 21:51

Hei hei.
Sliter ikke akkurat med kramper eller spasmer i leggene.
Har smerter i høyre legg når jeg slapper av. Føles ut som at det er rett før jeg får kramper.
Funker som regel å få leggen varm. Tjukke sokker og pledd. Funker som regel.
Gikk også til fysioterapaut når det var på sitt verste og fikk strøm i leggen. Dette fungerte utrolig bra ;-)

Roflmao

08 - 19.04.2010, 09:21

Jeg har også begynt å få kramper i høyre legg hver natt. Før hadde jeg det bare av og til. Det går nesten over når jeg får løst den opp, men ligger liksom i et/en spenn resten av natta. En liten bevegelse med beinet så er det i gang igjen. Spasmer?? Vondt er det i hvertfall, holdt på å skrike rett ut i natt.

solhaug

Besøksteller

Registrerte medlemmer: 783

Påloggede brukere nå: 17

Foruminnlegg: 2276

Pålogging til møtested

Verktøy

Månedlig avstemning

Hvilken kilde er viktigst for deg for å få informasjon om MS?

» Vis resultater