MS og arb./sykem./uføretrygd - Multippel sklerose-forum - Det sosiale liv med MS

MS-portalen - stedet for deg med MS.

MS og arb./sykem./uføretrygd

01 - 08.01.2010, 15:29

Vært inne og tittet litt rundt på sidene, og ser mange har ulike løsninger på hvordan man kombinerer arbeid og trygd.
Jeg er 32 år, fikk ms-diagnose da jeg var 18, og har frem til nå vært i 100% jobb. De siste årene har det blitt mer og mer strevsomt, og det begynner "å koste mer enn det smaker" å være i full jobb. Jeg har mann og to små barn som jeg vil prioritere høyest, men det er ikke lett.
Det er en jungel av regler og rettingeter, aner virkelig ikke hva som passer meg best, jobbe 50%, 80% eller 100%. Har så vidt drøftet dette med min lege, og det er jo store muligheter i regelverket omkring sykepenger også( gå delvis sykem., jobbe 6mnd., for så gå ut i ny sykem. igjen). Jeg har "bare" jobbet i snart ti år, og det "lønner" seg jo og "stå på" så lenge det går.....eller??? (ifh til opparbeidelse av pensjonspoeng og sånt). Nei, dette synes jeg er fryktelig vanskelig. Er det noen som har vært gjennom samme prosessen, er det noen som kan anbefale hvem man kan snakke med om disse tingene, som kan gi gode og kvalifiserte råd, både i forhold til en ms-diagnose og sykdomsforløp, og samtidig inneha kunnskap om systemet?

AK

02 - 08.01.2010, 18:39

Hei AK:-)
Jeg kan ikke komme med personlig erfaring/råd om hva du skal satse på. Selv har jeg vært uføretrygdet siden 99, og gikk da rett fra 100%jobb til trygd.

Men jeg vil anbefale deg at du får en time hos en sosionom som skal kunne hjelpe deg med å finne en løsning for deg i jungelen av muligheter:-)
Vet det er mange som velger å jobbe 50% og halv ufør.
Det er vel også viktig å tenke på at du skal ha overskudd til andre ting i livet en jobb, for som du sier selv, så begynner du nå å merke kjøret.
Du bør nok sette deg ned å tenke over hva du vil prioritere. Det er klart at det økonomiske betyr mye, men det må ikke gå på helsa løs heller.

Ser på profilen din at du har fullført både skole og utdannelse etter at du fikk diagnosen. Og det står det respekt av :-))

Vel AK, det var sikkert ikke så mye hjelp å få fra meg, men jeg håper du finner ut av ting.

Ha det riktig bra.
Klem Hild ",)

Hillevie

03 - 09.01.2010, 07:54

Hei AK

Etter min mening så er det MS sosionom den rette personen du skal ta kontakt. Her er en link til henne.
Lykka til.

www.ms.no/...

attiir

Besøksteller

Registrerte medlemmer: 783

Påloggede brukere nå: 14

Foruminnlegg: 2276

Pålogging til møtested

Verktøy

Månedlig avstemning

Hvilken kilde er viktigst for deg for å få informasjon om MS?

» Vis resultater