Når familien blir helsepersonell - Multippel sklerose-forum - MS i familien

MS-portalen - stedet for deg med MS.

Når familien blir helsepersonell

01 - 30.03.2009, 20:31

Hei.

Jeg lager denne tråden, for å passe på at andre ikke gjør samme feilen som oss.

Enten dere er pårørende eller pasient, pass på så dere ikke blir helsepersonell. Ikke bagatelliser små ting som å hjelpe mor/far/ektefelle til å dusje. Hvis f.eks. hjemmesykepleien ber deg om å hjelpe til med hygene hos brukeren, si NEI.

Hvis man gir dem lillefingeren, tar de hele hånda.

Jeg er datter av ei dame med MS, og har mye erfaring. Send meg en PM (privat meld) hvis det er noe dere lurer på, jeg er også sykepleierstudent.

Tigerlilja

02 - 31.03.2009, 16:52

Helt enig med deg i det. Men jeg har det litt andre veien. De forventer at jeg skal klare alt like greit som før, jeg er jo så oppegående..men jeg klarer ikke alt lenger og det jeg skal gjøre tar mye lengre tid enn før.
Jeg står på og prøver så godt jeg kan og mere til, men da hender det ofte at jeg må trekke meg unna for å hente meg inn igjen. Derfor er det viktig med åpenhet og det å snakke om alt. Selvfølgelig viktig å ikke ta fra noen muligheten til å klare livet sitt, så lenge som mulig.

lilbaero

03 - 27.02.2010, 07:37

Hei

Jeg er sikker på at mange pårørende tar stor ansvar for sine syke familiemedlemmer. Så hvorfør får dem ikke lønn for det? Jeg tittet litt på NAV og man får pleiepenger, men kun barn under 18 år.
I Finland er pårørende omsorg ( pleie ) naturlig del av kommunenes sosialtienester. De får fra 400€- 600€ pr. måned i lønn. Det har krav på fridager og ferie. Jeg vet mange som "passer" sine ektefeller, slik at det kan være hjemme så lenge som mulig. I tilleg kommer hjemmesykepleien på besøk etter behov.

attiir

Besøksteller

Registrerte medlemmer: 783

Påloggede brukere nå: 14

Foruminnlegg: 2276

Pålogging til møtested

Verktøy

Månedlig avstemning

Hvilken kilde er viktigst for deg for å få informasjon om MS?

» Vis resultater