nummenhet - Multippel sklerose-forum - Symptomer ved MS

MS-portalen - stedet for deg med MS.

nummenhet

01 - 04.01.2010, 21:50

Hellø!!!
Er ikkje lenge sidan eg fekk diagnosen, har ikk byrja på medisin. Høgre handa mi "dovna" vekk, prikking, klødde. Dette har gått over, hadde det kostant i ca 2 mnd. Var derfor eg vart sendt i MR og til nevrolog. Men no får eg den nummenheten i same handa kvar gong eg dusjar!!! Varer ca 30-45 min... Er dette noko som blir verande? Skjønnar ingenting eg... hihi
Tok òg spinalvæske prøve... auau ;) Men kvar gong eg bøyger nakken min fram får eg stråling nedover ryggen og beina..... Er dette etter den "skummle" sprøyta?

Er nokså uvitende i dette område... hihi =)

musepig

02 - 05.01.2010, 10:45

Hei musepig :-)
Ja det er jammen ikke en enkel sykdom vi har, veldig vanskelig og forstå alle symtomer, og hva som er et scub (atakk). Du får trøste deg med at du lærer etterhvert:-)))
Når du hadde disse plagene med den ene armen tidligere og som varte i flere uker, så var det et scub.
Det at du fortsatt merker de samme symtomene innimellom er det vi gjerne kaller "restsymtomer". Hvorfor du opplever det når du dusjer vet jeg ikke.. Kanskje kan det ha noe med nervesignaler i forhold til varme og gjøre?? Har du prøvd med kaldt vann?
Helt umulig å si om dette vil forsvinne eller ikke, men vil nok etterhvert bli sjeldnere og mulig helt borte.

Det du kjenner i ryggen, at det kribler (maur) når du bøyer hodet, er helt vanlig. Det tror jeg de aller fleste med ms opplever. Det har nok ingen ting med ryggmargsprøven og gjøre, men føleforstyrrelser som oppstår.
Skal prøve å se om jeg kan finne en bedre forklaring.
Hei så lenge.
Klem Hillevie.

Hillevie

03 - 05.01.2010, 10:52

Hei musepig:)
det høres mest ut som det er ms`en din, jeg også er sånn att jeg dovner bort i armer og bein,spesielt hvis jeg får litt trykk på feks beina når jeg ligger,må hele tiden nesten bevege meg for ikke å få det,armene mine er som regel dovnet helt bort i løpet av natta,men det går heldigvis over etter jeg har vært oppe litt.
jeg og har tatt spinal prøva to ganger og det tar litt tid før det ordner seg der, jeg hadde det slik att for hvert skritt jeg tok kjentes det ut til att rompa og ryggen skulle dele seg fra hverandre:)),men det gikk over etter kort tid.
håper det beste for deg:)
klem M.B

M.B

04 - 05.01.2010, 11:01

Hei igjen.
Da kommer jeg med litt bedre forklaring på føleforstyrrelser (kribling) i ryggen:
Det er en tilstand i ryggmargen som forekommer når nervene i ryggmargen strekkes. Som skjer når vi bøyer nakke/hodet. Helt ufarlig, men kan føles ubehagelig.
Jeg opplever ofte dette, har blitt så vant til det at jeg ikke tenker over det.

Ønsker deg en fin dag.
Hild ",)

Hillevie

05 - 05.01.2010, 11:01

Tuuuuusen takk fe fine svar!!! =)
Skal til doktoren (fastlegen) min imorgo!!! Håpar ho kan svare på maaaaaaaange spm eg har!!! =)
Ein legg liksom merke til absolutt alt, men eg får bare lære meg litt meir om denne sjukdomen.... ;)
Har vore sjukmeldt sidan eg fekk diagnosen, men eg syns det er vanskeleg å slappe av...... Er dagleg leder på ein bensinstasjon...... Er ikkje lett å ikkje reise på jobb... Er vant til å vere i 100 heile tida, kroppen orkar ikkje det så mykje no, men huet mitt er i 100!! ;) Må nok lære meg å slappe litt meir av... hmm Er ikke lett det der!!! ;)

musepig

06 - 05.01.2010, 11:02

Takk Hild!!!

Ha ein strålande dag du au!!!! =)

musepig

07 - 05.01.2010, 20:54

Hei igjen musepig:-)
Det er gjerne en lang prosess du må igjennom musepig før du "lander" å klarer og godta den diagnosen du har fått. Mange opplever en slags sorg, andre fornekter at de er syke og vil hverken høre eller snakke om sykdommen.

Du har jo kommet fint igang synes jeg, bare det at du er her inne er veldig positivt:-)
Men det er mange tanker, mye usikkerhet nå i starten. Det er helt naturlig. Alt er så nytt enda.
Du kommer deg sikkert i jobb igjen også skal du se:-)

Håper fastlegen din er litt oppdatert om ms, synes ofte at vi som pasienter vet mere enn dem.
Det er vel sikkert ikke så lenge før du skal tilbake til nevrologen heller. Du må vel få en avklaring ang oppstart av bremsemedisin?

Ha det riktig bra, og lykke til med fastlegen i morgen.
Klem Hild ",)

Hillevie

08 - 06.01.2010, 08:34

Hei igjen!!! =)

Ja, det vil eg tru...... Ting tar tid.....
Blir spannandes idag!!! =)=)

musepig

Besøksteller

Registrerte medlemmer: 783

Påloggede brukere nå: 15

Foruminnlegg: 2276

Pålogging til møtested

Verktøy

Månedlig avstemning

Hvilken kilde er viktigst for deg for å få informasjon om MS?

» Vis resultater