opptrening ved ms - Multippel sklerose-forum - Mosjon og rehabilitering ved MS

MS-portalen - stedet for deg med MS.

opptrening ved ms

01 - 26.05.2005, 22:48

har erfart at trening gjør livskvaliteten betydelig bedre ,har nu i 2 år gått til fysioterapaut å trent med gåing på tredemølle å lette øvelser med benstrekk ,armstrekk nesten hver dag .Det er utrulig viktig å ikke slite på trening men ta lette vekter å mange repetisjoner (ikke bli for varm). Personlig så måtte jeg ha stol på badet for sitte selv ved tannpuss å barbering ,men nu går jeg inne uten krykker å føler meg mye bedre å er ganske sikker på at treningen har gitt resultater .det er vel kaskje flere som har erfaring med dette ,men jeg hadde lyst til å oppmuntre di som gruer seg til å dra på trening .merkelig men etter trening så blir man bedre å det går lenger å lenger tid før fatuigen melder seg å man blir sterkere totalt sett . Ekstra viktig for oss som har ms at man ikke blir for varm (Svett)
har tidligere presset på med trening det ga ingen positive resultat .

leif

02 - 24.08.2008, 17:54

Hei jeg har erfaring med at trening og fysisk aktivitet har vert negativt for meg. Jeg kom meg mye raskere når jeg sluttet å trene.Men det har også sine følger, kiloene renner jo på når man er stillesittende.

Smog

03 - 10.11.2008, 10:24

Hei:)
Jeg tenker at vi er alle forskjellige og at det viktigste er at vi finner ut hva som passer best for hver enkelt.
Selv går jeg tur med hunden hver dag og utfordrer meg selv ang hvor lang turen blir ut i fra dagsformen.
Og målet mitt er å gjøre det beste/lengste jeg kan hver dag.
Og at jeg setter av tid til å "hente meg inn igjen" etterpå. Min gyldne regel er å slappe av like lenge som jeg har trent - mao 1 times tur gir 1 time avslapping.
Mvh Porscha

Porscha

04 - 08.11.2009, 09:46

Jeg har akkurat begynt på treningssenter så jeg lurer veldig på om det er flere som har erfaring med dette? Har hatt en prøvetime som ga mersmak. Men er bekymret for å måtte binde meg for et år. At jeg ikke må bli for varm har jeg notert meg.

solhaug

05 - 08.11.2009, 21:43

Jeg har brukt fysioterapi siden jeg ble syk å det er 3 år siden. Brukte ikke noe av det før, men dere skal vite det at det funker! Å i tillegg får vi med ms det gratis!

Be4You

06 - 08.11.2009, 21:44

Hei Solhaug :-)
Så flott at du har begynt på treningsstudio:-))))
Jeg må vel kunne si at jeg har litt erfaring der. Begynte å trene på helsestudio i 1980, ble bitt av basillen og etterhvert jobbet jeg som innstruktør i mange år. Drev også eget studio sammen med min mann. På det "verste" trente jeg 5-6 ganger i uka!
Etterhvert som alder og sykdom meldte seg har jeg trappet ned, men trener fortsatt 2-3 ganger i uka med styrketrening.
Jeg har ingen tro på at vi skal trene med lette vekter, men heller så tungt at vi kun skal klare det antall repetisjoner som står på programmet feks 3x10. Om du klarer 15repetisjoner uten problem, så er det for lett belastning. Men det er jo klart, du må begynne litt forsiktig nå i starten og heller øke gradvis.

Jeg tror heller ikke du skal være redd for å bli litt svett. I følge ny forskning ang ms og trening, så mener de at vi ikke skal være redd for å trene litt tungt. (Tidligere har de påstått det motsatte)
Du får prøve deg litt fram, men det er viktig at du kjenner at du gjør noe, ellers er det liten vits i.
Regn med ar du blir trøtt og sliten etterpå, men da får du heller hvile litt så du henter deg inn igjen.
Men du får garantert mere overskudd etterhvert:-)

Har du mulighet til å tegne kontrakt på 1/2år?
Eller kanskje du kan få en avtale om at kontrakten stoppes om du skulle bli dårlig pga av ms-en.
Kan nok virke drastiskt å binde seg for ett helt år om du er litt usikker på om du kommer til å fullføre.

Men vet du hva Solhaug, jeg vil ønske deg lykke til med trening. Tror ikke du vil angre!!!

Stor treningsklem fra Hillevie ",)

Hillevie

07 - 09.11.2009, 10:09

Takk for svar, Hillevie. Jeg skal nok trene, det er sikkert. Men jeg er livredd for å få attak av det. Det var nemlig ikke noe moro. Om det er mulig å binde seg for et halvt år om gangen må jeg prate med dem om. Jeg vet ikke om de har noe greie på ms, det er ingen fysioterapeuter der. Jeg har ikke tenkt å gi meg, men det er jo å kaste penger ut av vinduet hvis jeg må ta pauser pga. ms. Vi er jo ikke i like fin form hver dag. Hvordan får vi tilbake på skatten når man har sånne utgifter? Jeg har særfradag på over kr 9000 i året pga. hørselen.

solhaug

08 - 09.11.2009, 11:01

Hei igjen.
Jeg har aldri trukket det fra på skatten, fy fader- det har jeg ikke tenkt på!!!! Men det tror jeg faktisk du kan prøve så lenge du dokumenterer at det er viktig trening i forhold til ms-en :-)
Hør med dem på senteret om det ikke er mulig å få til en ordning om at de stopper kontrakten om du feks blir borte mere enn feks 2uker pga ms-en.

Nei du kan nok ikke regne med at noen der har greie på ms, men du kan trene helt "normalt", bare pass på å ta det lett i begynnelsen og gradvis øke.
Jeg har aldri opplevd at trening har forårsaket scub/atakk, men det hender at jeg merker at dagene varierer i forhold til hva jeg orker med trening. Noen ganger kan det være et ork og komme seg avgårde, men etterpå er det så utrolig godt å kjenne at kroppen har jobbet.

Vet du, trening er medisin både psykisk og fysisk!
Klem Hillevie ",)

Hillevie

Besøksteller

Registrerte medlemmer: 783

Påloggede brukere nå: 15

Foruminnlegg: 2276

Pålogging til møtested

Verktøy

Månedlig avstemning

Hvilken kilde er viktigst for deg for å få informasjon om MS?

» Vis resultater