Ridning - Multippel sklerose-forum - Mosjon og rehabilitering ved MS

MS-portalen - stedet for deg med MS.

Ridning

01 - 03.09.2009, 16:50

Hei.
Jeg har nå begynt på mitt andre semester med terapiridning. Det er noe jeg virkelig kan anbefale andre med ms å forsøke.:-) Det gjør utrolig godt for kroppen, spesielt ryggen, og balansen.
Føler meg såå myk og fin i ryggen etter ridetimen, helt herlig!
Og ikke å glemme kontakten med dyra, som for meg ihvertfall er veldig viktig.
Nå er jo jeg heldig som også har 4 "egne"
hester, men jeg rir ikke på noen av dem. Det overlater jeg til datteren i huset.
Jeg er ingen erfaren rytter, men det går greit bare hesten går i skritt. Blir det galopp så må jeg takke for meg, det er ingen ting for en stiv gammel kropp! Hi, hi

Det er kanskje ikke alle steder det er muligheter for terapiridning, men har du det, så prøv.

Klem Hillevie ",)

Hillevie

02 - 03.10.2009, 08:05

Hei Hillevie. Jeg har hørt at ridning er bra for kroppen ja, men jeg er redd hester etter et fall av hesteryggen som barn. Slo hodet så det gjorde vondt. Den gang var det ikke spøsmål om hjelm. Du får ha lykke til med treninga.

solhaug

03 - 09.10.2009, 15:50

Ridning er kjempegodt for kroppen. Har selv egen hest,dessverre satt bort for et år,men merker så store forskjeller,at han skal hjem til sommeren igjen.
Anbefaler ridning for alle,både på psykisk og fysisk plan. Hest er bra for helsa.

ChristineR

04 - 09.10.2009, 17:00

Hei ChristineR.

Så flott at du har egen hest:-) Ja er det ikke herlig med disse flotte dyra... Du må nok få hesten din hjem igjen så fort som mulig.
Ser du bor i Sande, det er jo ikke så langt unna meg, jeg bor i Stokke.

Hvordan hest er det du har? Vi har 2 Islandshester, 1shetlandsponny og en 25år gammel skolehest (Knabbstrupper)
Skulle ønske jeg hadde vært mere dreven, så jeg kunne ha ridd her hjemme. Men jeg egner meg nok bedre på stell og pleie.

Håper flere kan få øynene opp på hvor fin trening det er, og også som du sier, det er bra både fysisk og psykisk.
Klem Hillevie ",)

Hillevie

05 - 13.11.2009, 17:05

Er det slike hester du har Hillevi?

www.youtube.com/...

attiir

06 - 13.11.2009, 18:22

Ja attir:-)))) Så herlig video, er ikke Islandshesten flott da!! Det er et veldig spesielt hestemiljø på Island, og det er min datters høyeste ønske å komme dit å få ri. Håper vi får mulighet en gang.

Søndag skal vi forresten til Vestby på ridestevne med den ene hesten. Blir spennende å se hvordan det går.

Ha en riktig god helg attir.
Klem fra Hillevie ",)

Hillevie

07 - 16.02.2010, 14:07

Hei!

Betaler dere ridekurset selv, eller får dere støtte på noe vis?

Cow&Chicken

08 - 16.02.2010, 20:51

Hei Cow&Chicken, og velkommen til portalen:-))

Du får rekvisisjon fra fastlegen din til terapiridning, på lik linje som med fysioterapi. Men du må nok regne med en liten egenandel i tillegg. Jeg betaler 750kr for 15 ganger/timer, og det er billig! Får også dekket opp reise til og fra. (km med egen bil)

Er det rideskoler i nærheten så kan du jo ringe å høre om de også har terapiridning. Da vil du få greie på hvor du skal henvende deg for påmelding. Kan kanskje oppleve at det er litt ventetid, for det er veldig populært. Og også begrenset hvor mange de tar på hvert kurs.

Jeg har meldt meg på nytt igjen nå, med oppstart om ett par uker. Gleder meg til og komme igang igjen.
Håper du finner ut av det, og at du får mulighet til å ri.
Lykke til.
Hillevie",)

Hillevie

Besøksteller

Registrerte medlemmer: 783

Påloggede brukere nå: 18

Foruminnlegg: 2276

Pålogging til møtested

Verktøy

Månedlig avstemning

Hvilken kilde er viktigst for deg for å få informasjon om MS?

» Vis resultater