Søvn - Multippel sklerose-forum - Symptomer ved MS

MS-portalen - stedet for deg med MS.

Søvn

01 - 28.01.2010, 18:58

Hei
Hvor godt sover dere?
I de siste to årene har jeg ikke sovet sammenhengende en hel natt. Prøver å være våken til 22:00, men oftest stuper jeg til senga 21:30. Sovner tvert, men våkner første gang c. 00:30 og etter det en gang om timmen. Står opp mellom 03:30 og 04:00. Da har jeg så vondt i ryggen og det verker på beina. Oftest hører jeg P1 via nett og leser avisene og ms sidene. Verket i beina førsvinner etter at jeg går litt.
Etter å ha spist på jobben c.11.00 for jeg en periode med trøtthet. Har faktisk duppet av med loddebolt i hånden.
Hvis jeg etter middagen sitter i godstålen, sovner jeg fort en liten stund. Men jeg klarer meg gjennom dagene. Dette søvnrytme kan ha noe med alder å gjøre, hvem vet. Eller med medisinene jeg tar.
Har det likens når jeg er på ferie.
Klem fra attiir

Flere søvn historie.

attiir

02 - 29.01.2010, 08:19

Jeg har det nesten likeens. Prøver å holde meg våken om kvelden, men sovner som regel når jeg ser dagsrevyen, og det syns jeg er for tidlig å legge seg. Og litt sent å sove middag. Jeg vet ikke hva det er som gjør meg sånn. Jeg behøver ikke være trøtt da, men plutselig sitter jeg og henger med hodet. Våkner som regel i værmeldinga. Klarer som regel å holde meg våken til 10-tida, men da er det slutt. Våkner som regel ved 4-5 tida om morran. Har ikke vondt noe sted, men er stiv i ryggen så jeg står som regel opp ved 6-tida. Da orker jeg ikke ligge lenger. Må opp og gå meg til. Slitsomt.

solhaug

03 - 29.01.2010, 17:09

Hei på dere.
Jeg må si jeg føler meg veldig heldig.. sover godt hele natta.
Sjelden jeg legger meg før kl 23, og da har jeg som regel sittet å sovet litt til og fra forran tv. Står som regel opp kl 7.

Kanskje det hadde gått an å prøve og snu litt på døgnrytmen? Slik at dere holdt dere våkne lengre om kvelden. Alt blir jo en vane, og er kroppen vant til at den skal sove tidlig/våkne til bestemte tider, så gjør den nok det.
Jeg hadde det på samme måte i noen mnd etter en større operasjon. Da sov jeg bare noen timer hver natt. Utrolig slitsomt. Og så herlig da jeg endelig sov igjennom en hel natt!!
Hva med innsovningstabletter, har dere prøvd det?
Sikkert en dårlig løsning, men som hjelp i perioder så går det vel an.
Eller prøve noe alternativ behandling, feks akupunktur.
Kanskje noen her inne har prøvd noe som har vært til hjelp?

Ha det riktig bra ihvertfall. Og sov godt i natt:-))

Klem Hillevie ",)

Hillevie

04 - 30.01.2010, 07:04

God morgen.

Det er vel litt seint å ta innsovingstabletter om morran. Jeg har ikke problemer med å sovne, men våkner jo etter 5 timers søvn. Man blir jo vant til det, og jeg vet at det blir bedre når det blir lysere om kvelden. Litt lettere å holde seg våken når man kan sitte ute.

solhaug

05 - 30.01.2010, 08:39

Ja ja. Jeg mente jo bare at man kanskje ville sove litt lengre ved bruk av disse. Men mulig det ikke er tilfelle.

Hillevie

06 - 30.01.2010, 09:16

Hei dere:-)....bruker selv innsovningstabletter i perioder, og ser at jeg har litt bedre og lengre søvn med disse....synes det er til god hjelp når jeg er inne i en periode med dårlig søvn...men selvfølgelig ikke så ideelt med disse tablettene, man blir jo fort avhengig...

Caranda

07 - 30.01.2010, 09:27

De hjelper jo hvis du ikke får sove med en gang. Mannen min bruker det pga. smerter i beina. Han sovner fort da og sover til morran. Men jeg har som sagt ikke problemer med å sovne, bare å sove lenge. Noen ganger sover jeg mye lenger så det virker som kroppen min tar igjen det tapte av og til. Jeg er vel et såkalt A-menneske. Har vært sånn siden jeg ble ufør i 2002.

solhaug

08 - 30.01.2010, 10:04

Hei Solhaug:-)....man ser jo ofte at søvnbehovet avtar litt med årene...som ms-pasient, tror jeg kanskje at det blir en kombinasjon av mindre søvn og fatigue som gjør oss så trøtte, og føler oss ikke uthvilte...spesielt nå vinterstid med mørke og kulde sliter jeg, gleder meg til "vitamininnsprøytningen" som sommer, sol, varme og lys gir meg:D

Caranda

Besøksteller

Registrerte medlemmer: 783

Påloggede brukere nå: 17

Foruminnlegg: 2276

Pålogging til møtested

Verktøy

Månedlig avstemning

Hvilken kilde er viktigst for deg for å få informasjon om MS?

» Vis resultater